چگونه فضاهای خالی و مخفی را در خانه ی خود پیدا کنیم

وقتی صحبت از فضا یا اتاق خالی برای نگهداری وسایل در یک خانه به میان آید، اهمیتی ندارد که خانه مورد نظرتان چقدر بزرگ یا کوچک است چراکه در هر صورت دچار کمبود جا خواهید شد. در واقع این مشکلی است که اکثر مالکین خانه با آن روبرو هستند. اما لازم است بدانید که حتی در کم ظرفیت ترین و کوچکترین خانه ها نیز می توان فضاهای خالی و مخفی پیدا نمود و از آنها به نحوی بهتری استفاده کرد. در نتیجه تفاوتی ندارد که ایا در یک اتاق کوچک زندگی میکنید یا یک خانه ی بزرگ. در همین راستا در ادامه فضاهای مخفی و بلااستفاده و شناسایی نشده ای که در هر خانه ای میتوان آن ها را یافت نمود را بررسی می کنیم.

کاهش دهید، بفروشید یا ببخشید!

یکی از اولین کارهایی که جهت دستیابی به فضای بیشتر می بایست انجام گیرد این است که ابتدا آن چیزی که دارید را کم تر یا کوچکتر کنید. برای برخی از خانه ها این کار بسیار ساده بنظر می رسد. در حالی که در مواردی نیز این امر بسیار دشوار و پیچیده میگردد. خوب نگاه کنید و ابتدا با صبر و شکیبایی بالا به تمام نقاط و اتاق های خانه ی خود سری بزنید و از گوشه تا گوشه ی آن را به دقت مشاهده کنید.

دنبال وسایل و ابزارهایی باشید که در گذشته های دور آنها را خریداری کرده و از آنها استفاده میکردید اما حال مدتهای طولانی است که دیگر برایتان کاربردی ندارند و تنها فضای خانه ی شما را اشغال کرده اند. ذهن خود را خالی کنید و نترسید، چراکه قرار نیست پس از شناسایی این وسایل، آنها را به دور بیاندازیم پس با ذهن و فکری باز هر آن چیزی را که دیگر برایتان کاربردی ندارد را شناسایی و پیدا کنید.

پس از شناسایی این وسایل درباره هر کدام تصمیم گیری و تفکر کنید و سپس در صورت یقین آنهایی را که احتیاج ندارید را به یک فروشگاه و یا افرادی که لوازم دست دوم را خریداری می کنند بفروشید. برای این منظور می توانید از فروشگاه های آنلاین نیز استفاده کنید. پیشنهاد میکنیم که ازین میان تعدادی از وسایل را نیز درصورت تمایل به افراد نیازمند هدیه کرده و در یک امر خیر نیز سهیم شوید.

وسایل منزل را بر اساس فصول سال دسته بندی کنید

پس از آنکه کلیه قسمت های خانه را بازدید کرده و وسایل بلااستفاده و قدیمی را شناسایی نموده و بر طبق مرحله قبل موارد بلااستفاده را فروخته و جدا نمودید حال آن تعداد از وسایلی که باقی مانده است را بر اساس فصول سال طبقه بندی کنید. در همین راستا تمامی وسایل منزلتان را برچسب گذاری کرده و آنهایی که مربوط به فصل جاری نمیباشند را در زیرزمین یا انباری یا گاراژ نگهداری کنید. بدین طریق وسایل بلااستفاده ی منزل را کاهش داده و فضای خالی بیشتری را پدید می آورید. همچنین با تغییر از فصل گرم به سرد نیز با جایگزین نمودن وسایل بر مبنای هر فصل، از لحاظ بصری نیز ظاهر و نمای داخلی خانه تغییر خواهد نمود که این امر موجب تغییر و تنوع در روحیه ساکنین خانه می گردد.

فضاهای ذخیره سازی پنهان

پس از انجام مراحل فوق و اکنون که کلیه وسایل غیرضروری موجود در خانه را شناسایی و حذف نمودید، حال زمان آن است تا فضاهای مخفی و قابل استفاده در منزلتان را نیز شناسایی و از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده نمایید. فضاهای مخفی در اکثر خانه ها یافت میشوند. بطور مثال می توان به مواردی همچون زیرپله، گوشه های خانه، راهروها، زیر یا کنار پنجره، پشت درب های اتاق ها، زیر تختها و … اشاره نمود. این فضاهای کوچک می توانند به فضاهای مخفی و بسیار خوبی جهت ذخیره یا نگهداری برخی از وسایلتان مورد استفاده قرار گرفته شوند. برخی از این فضاها به عنوان کتاب خانه و برخی به عنوان کمدهایی مخفی و … استفاده می کنند. پس درنگ نکنید و در استفاده از فضاهای مخفی خانه خود به بهترین شکل ممکن عمل کنید.

مرواریدی با ارزش به نام زیرپله

به عنوان مثال فضای خالی موجود در زیر راه پله یکی از فضاهای خالی مهم در هر خانه ای به شمار می رود. این فضای ناب همچون مرواریدی کم یاب در درون یک دریای بزرگ میباشد که داشتنش می تواند کمک بسیار بزرگی باشد. اما مساله مهم این است که اغلب افراد نمیدانند از فضای خالی زیر راه پله خانه خود به چه شکلی استفاده کنند و در بسیاری از مواقع نیز دیده می شود که به دلیل تاریکی و یا عدم دسترسی آسان به آن از استفاده از آن صرف نظر می کنند.

اولین و ساده ترین راه حل برای استفاده از فضای خالی زیر راه پله، نصب یک روشنایی در آن منطقه است. نیازی نیست که از چراغ هایی غول آسا و پرقدرت استفاده کنید.همان که کمی روشن شود و بتوان وسایل را از هم تشخیص داد کفایت میکند. در گام دوم می بایست با استفاده از یک پرده، قفسه یا دیوار های جداکننده این بخش را از سایر بخش های خانه جدا نمود تا از لحاظ بصری نیز جلوه بدی نداشته باشد.

حال پس از انکه اتاق و زیرپله کوچک خود را آماده نمودید بسته به نیازتان و هر طور که دوست دارید از این فضای کوچک و جذاب استفاده کنید. می توانید با اضافه کردن قفسه به آن زیرپله خود را به یک کتابخانه کوچک تبدیل کنید و یا حتی یک اتاق کوچک و زیبا برای حیوان خانگی خود ساخته و آن را دکور کنید.

۱۳۹۷/۰۸/۱۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *