چه زمانی برای خرید خانه مناسب است

بعضی مواقع برخی از عوامل درونی یا خارجی زندگیتان باعث می شود که این سوال را از خود بپرسید: آیا زمان آن رسیده است که خانه ای خریداری کنم؟ یا برای خرید خانه چقدر می توانم هزینه کنم؟

تصمیم گیری درباره ی تغییر وضعیت از اجاره نشینی به صاحب خانه شدن یک تصمیم عاطفی و در عین حال پیچیده مالی می باشد.

هرگز زمان بهتری برای خرید خانه از راه نمی رسد

داشتن یک خانه در گذشته به عنوان یک رویا تلقی میشد اما این موضوع برای زمانی بود که مردم ماشین هایی به وزن ۲ تن سوار می شدند، در هواپیما سیگار می کشیدند، و برنامه های زنده تلوزیونی را تماشا می کردند. خرید خانه برای بسیاری از مردم تصمیمی عاقلانه است اما همیشه بهترین معامله نیست که این موضوع بستگی به عواملی مانند مارکت و بازاری که در آن زندگی می کنید، مدت زمانی که می خواهید در آن خانه ساکن باشید، ابعاد و اندازه خانه و… دارد.  در واقع اگر تصمیم به خرید خانه دارید پس از بررسی شرایطتان و کسب اطمینان از اینکه شرایط لازم برای خریداری خانه را دارید بلافاصله اقدام کنید.

قبل از اینکه خانه ای را خریداری کنید به عوامل زیر توجه کنید:

خرید خانه یک سرمایه گذاری بسیار بزرگ است

به این موضوع توجه داشته که باشید که در هنگام خرید خانه می بایست هزینه های اصلی و جانبی زیادی را پرداخت کنید. از قیمت اصلی خود خانه گرفته تا سهم دلال و… که البته همه ی افراد پول کافی برای اینکار را ندارند.

آیا می توانید از پس وام هایی که میگیرید بر بیاید؟

وام دهندگان اغلب به میزان بدهی و درآمد شما توجه می کنند و اینگونه میزان و تعداد اقساط را برای شما تعیین می کنند که البته این کار نیازمند تخصص و حساب و کتاب تخصصی است اما آنچه که حائز اهمیت است این است که شما می بایست درآمدی داشته باشید که هم بتوانید از پس هزینه های شخصی زندگیتان بر بیاید و هم اقساط وامی که گرفته اید را پرداخت کنید.

خرید خانه از آنچه که شما فکر می کنید هزینه بردارتر است

شما نمی توانید به راحتی مبلغ ماهانه وام مسکن خود را با اجاره ماهانه خود مقایسه کنید این دو همانند سیب و پرتغال هستند مخصوصا زمانی که تصور می کنید اندازه خانه ای که می خواهید خریداری کنید حتما باید هم اندازه خانه ای که اجاره کرده بودید باشید. خرید خانه هزینه های جانبی زیادی دارد که ممکن است قبل از خرید خانه آنها را در محاسبات خود لحاظ نکرده باشید بهمین دلیل است که می گوییم خرید خانه از آنچه که شما فکر می کنید هزینه بردارتر است برای مثال می توان به هزینه هایی از قبیل تعمیر و نگهداری، اقساط وام، بازسازی، بیمه مسکن و سایر هزینه های که می بایست به صاحب خانه پرداخت کنید، اشاره کرد.

بازار کارتان چقدر گرم است؟

اموال و دارایی هایی نظیر خانه وضعیت متغیری دارد از اینرو باید به این موضوع توجه داشته باشید که محلی که در آن ساکن هستید برای اجاره مناسب تر است یا خرید. اگر شما در منطقه بزرگتر و بالاتری از شهر زندگی می کنید باید به این موضوع توجه داشته باشید که ارزش فعلی املاک در آنجا در مقایسه با گذشته چقدر تغییر کرده است.

آیا خرید خانه یک سرمایه گذاری است؟

بعضی از مردم به جای خرید خانه ترجیح می دهند که اموال و دارایی هایشان را بر روی کار دیگری سرمایه گذاری کنند و یا آنرا به پس انداز خود اضافه کنند. این طرز فکر می تواند بسیار جالب باشد خصوصا اگر قصد دارید مدت طولانی و زیادی را در منزلی که خریداری کرده اید زندگی کنید در حالی که دارید با اقساط وام مسکن‌ی که گرفته اید دست و پنجه نرم میکنید.

هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که قیمت خانه در یک منطقه در آینده دچار افزایش قیمت می شود یا کاهش بنابراین هرگز بر روی خانه تان به عنوان یک سرمایه گذاری حساب نکنید.

اگر تصمیم به خرید خانه گرفته اید می بایست مراحل زیر را طی کنید:

  1. تمامی بدهی های فعلی خود از قبیل وام خودرو، وام دانشجویی، کارت اعتباری و… را حساب کنید.
  2. در نظر بگیرید که چقدر پول نقد موجود دارید، فراموش نکنید که موجودی کافی برای هزینه های جانبی را در حسابتان باقی بگذارید که در آینده دچار مشکل نشوید.
  3. اطمینان حاصل کنید که توانایی پرداخت هزینه های خرید خانه را دارید. تجربه نشان داده است که فروشندگان مبلغی اضاف بر قیمت اصلی خانه به منظور ارائه تمهیدات ویژه از خریدار دریافت می کنند.
  4. اگر قصد گرفتن وام دارید در ابتدا از حتمی بودن آن وام اطمینان حاصل کنید چرا که این موضوع نشان دهنده جدیت و مورد اطمینان بودن شما برای فروشنده ها می باشد.
۱۳۹۷/۰۷/۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *